Tiesitkö, että kosmetiikallakin on viimeinen käyttöpäivä? 

Kuinka pitkään kosmetiikkaa voi käyttää? Se, kuinka usein meikkilaukkuun tulisi suorittaa inventaario vanhentuneiden kosmetiikkatuotteiden poistamiseksi vaihtelee tuotekohtaisesti ja riippuu monista tekijöistä, kuten tuotteen koostumuksesta, säilytysolosuhteista ja avaamisajankohdasta. Esimerkiksi jauhemaiset luomivärit saattavat säilyä vuosikausia parasta ennen -päiväyksen jälkeen, kun taas esimerkiksi vettä tai öljyjä sisältävän ripsivärin päiväyksen suhteen kannattaa olla tarkempi.  Yleisesti voidaan kuitenkin todeta, että kosmetiikkatuote säilyy avattuna noin 6-12 kuukautta. 


Kuinka kauan kosmetiikka säilyy?

Nämä ovat tavanomaisia säilyvyysaikoja eri kosmetiikkatuotteille:
  • Meikkivoide: 6 kk – 1,5 vuotta
  • Puuteri: 1,5 – 2 vuotta
  • Poskipuna ja aurinkopuuteri: 1,5 – 2 vuotta
  • Luomiväri: 1,5 vuotta
  • Eyeliner: 6 kk
  • Mascara: 3 kk
  • Silmänrajauskynä: 1,5 vuotta
  • Huulipuna: 1 – 1,5 vuotta
  • Välineet: Ikuisuuksia, jos ne puhdistetaan säännöllisesti. 

Vanhojen kosmetiikkatuotteiden käyttöön saattaa liittyä terveysriskejä, kuten tulehduksia ja allergisia reaktioita, minkä vuoksi päiväyksiin kannattaa suhtautua tietyllä kunnioituksella.


Aina kosmetiikkahävikkiä ei siis voi välttää...

...mutta onneksi sitä voi oman toimintansa kautta pyrkiä vähentämään seuraavin neuvoin:

  1. Osta vain tarpeellista

Vältä ostamasta kosmetiikkaa pelkästään sen takia, että se on alennuksessa tai trendikästä. Osta vain itsellesi tarpeellisia tuotteita. Vastuullisesta kosmetiikan kuluttamisesta voit lukea lisää täältä (https://cossa.fi/blogs/news/lue-tama-ja-lopeta-hamstraus

 
  1. Hyödynnä varoen myös päiväyksen ylittäneet tuotteet

Kuten edellä todettiin, kosmetiikkatuotteiden päiväysten suhteen kannattaa käyttää varovaisuutta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki kosmetiikka olisi käyttökelvotonta päivälleen parasta ennen -päiväyksen jälkeen. Jauhemaiset, vettä sisältämättömät meikit sekä meikkikynät säilyvät käytössä jopa vuosia ja vanhentumisen huomaa yleensä myös niiden rakenteesta, esimerkiksi luomiväri kovettuu vanhetessaan. Jos tuote näyttää, tuoksuu ja toimii kuten ennenkin, on se todennäköisesti edelleen käyttökelpoinen! Älä kuitenkaan ota riskejä herkille ihoalueille käytettävien tuotteiden suhteen: vanhan mascaran tai eyelinerin käytöstä voi aiheutua ikävä silmätulehdus.

 
  1. Hanki uudelleentäytettäviä tuotteita ja kierrätä vanhentuneiden tuotteiden pakkausmateriaalit

Mahdollisuuksien mukaan kannattaa suosia joko vähän pakkausmateiraalia sisältäviä tai uudelleentäytettäviä kosmetiikkatuotteita. Uudelleentäytettäviä pakkauksia on saatavilla lisääntyvissä määrin eri brändeiltä esimerkiksi huulipuniin ja puutereihin. Jos sinulla on vanhentunut tai tyhjä kosmetiikkapakkaus, kierrätä se asianmukaisesti. Kosmetiikkapakkauksissa käytetään usein arvokkaita metalleja, joiden saaminen kiertoon on tärkeää. Saat hyviä vinkkejä kierrätykseen Cossan kierrätysoppaasta, jonka saat veloituksetta tilauksesi yhteydessä.. 

 
  1. Kieltäydy ilmaisista näytteistä sekä tuotteista, joita et oikeasti tarvitse

Ilmainen ei aina ole tarpeellista. Useat kosmetiikkavalmistajat tarjoavat asiakkaille ilmaisia tuotenäytteitä ja kokeilupakkauksia edullisesti tai jopa ilmaiseksi tuotteen oston yhteydessä. Jos tiedät, että testerit jäävät sinulla lojumaan kassin pohjalle, kerro ettet tällä kertaa tarvitse näytettä. On täysin ok kieltäytyä viemästä hävikkiä kotiin. Kieltäytymällä ylimääräisistä näytteistä lähetät samalla tärkeän tiedon tuotteen valmistajalle siitä, että asiakkaana arvostat tuotteiden vastuullisuutta ja hävikin estämiseksi tehtävää työtä. 

 
  1. Anna käyttämättömät tuotteet eteenpäin

Jos sinulla on kosmetiikkatuotteita, joita et käytä, harkitse niiden lahjoittamista perheelle tai ystäville. Näin voit vähentää kosmetiikkahävikkiäsi ja antaa toisille samalla mahdollisuuden hyödyntää tuotteita. Ole kuitenkin tarkka hygienian kanssa, esimerkiksi avattuja huulipunia tai ripsivärejä ei kannata lainailla tai vaihdella kavereiden kanssa hygieniasyistä. 



Laura Kvissberg,
Kirjoittaja on jo kymmenen vuotta yritysvastuun alalla toiminut vastuullisuusammattilainen, jonka intohimona on kukkatapetit ja sukulaisten kaappien penkominen.

COSSA yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa hidastaa ja taistelee pikakosmetiikkaa vastaan. Yhteinen missiomme on pidentää kosmetiikan elinkaarta ja vähentää kosmetiikkajätettä.