Pikamuoti on jo monelle tuttu termi, mutta oletko kuullut pikakosmetiikasta?

En varmasti ole ainoa, jonka kylppärinkaapista tai erinäisistä pussukoista löytyy jopa täysin, tai ainakin lähes käyttämättömiä huulipunia, kynsilakkoja tai käsivoiteita. Uuden huulipunan ostaminen on helppoa ja suhteellisen edullista. Jokaiseen vuodenaikaan tuntuu löytyvän omat trendivärit, ja juuri kun olin asennoitunut nudeväreihin, niin TikTokissa trendaa syvänpunainen Emily in Paris -huulipuna. Kukapa ei haluaisi näyttää viimeisenpäälle tyylikkäältä ranskattarelta täällä pohjolan kaamoksessa? It’s a deal! 

Kosmetiikka-alalla trendit näyttelevät nykyaikana samalla tavalla suurta roolia kuin vaatebisneksessä. Olet varmasti kuullut termin ”pikamuoti” – fast fashion. Pikamuodilla tarkoitetaan yleensä vaatteita, joita tuotetaan nopealla syklillä vastaamaan nopeisiin muotivirtauksiin. Tallaiseen toimintamalliin liittyy lähes aina merkittäviä riskejä sekä ympäristöön että työntekijöiden oikeuksiin liittyen.

On sanomattakin selvää, ettei jatkuva uusien ja huonolaatuisten vaatteiden tuottaminen jo ennestään yltäkylläiseen maailmaan ole kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Suomalaisten tietoisuus tekstiiliteollisuuteen liittyvistä ihmisoikeus- ja ympäristöteemoista on onneksi lisääntynyt viimevuosina. Viimeistään vuonna 2015 ilmestynyt dokumentti The true cost (https://truecostmovie.com/ ) toi pikamuodin suuren yleisön tietoisuuteen. 

Tietoisuuden lisääntymisen myötä myös kritiikki pikamuotia kohtaan on kasvanut. Kauneudenhoidon ja kosmetiikan vastuullisuus ja ympäristövaikutukset sen sijaan ovat edelleen vähemmän tunnettu aihe. Aivan samat teemat, riskit ja haasteet toistuvat kuitenkin sekä pikamuodin että pikakosmetiikan tuotannossa. Seuraavassa listaan kolme hyvää syytä, miksi pikakosmetiikkaa kannattaa välttää ihan siinä missä pikamuotiakin, sekä viisi vinkkiä vastuullisempien valintojen tekemiseen.

 

1. EDULLISEN HINNAN TAUSTALLA VOI OLLA EPÄEETTINEN TUOTANTO

Pikakosmetiikkaa ovat yleensä alhaisemman laadun kauneudenhoitotuotteet, jotka on tuotettu kustannustehokkaasti vastaamaan nopeisiin trendeihin – Ihan kuten pikamuotikin. Valitettavasti ne on usein tuotettu käyttäen ainesosia, jotka ovat jopa haitallisia ympäristölle, ihmisille tai muille eliöille. Tällainen pikakosmetiikan ainesosa voi olla esimerkiksi sertifioimaton palmuöljy, jonka alkuperää ei tunneta. Kosmetiikan valmistuksessa käytetään usein luonnosta saatavia raaka-aineita, esimerkiksi mineraaleja kuten Micaa. Näitä raaka-aineita tuotetaan maailman kaikista köyhimmissä maissa, joissa sekä niitä tuottavien ihmisten työolot, että vallitseva ympäristölainsäädäntö ovat heikolla pohjalla. Siinä missä kosmetiikan valmistuksella parhaimmillaan on hyvä työllistävä mahdollisuus monille luonnontuotteiden varassa eläville yhteisöille, on pikakosmetiikan suurin volyymien vaativat valtavat raaka-ainemäärät sekä alhainen hintataso kaukana kestävyydestä.  (Voit lukea lisää kosmetiikan ympäristövaikutuksista täältä.) 

 

 

2. NOPEASTI VAIHTUVAT TRENDIT EIVÄT TUE KESTÄVÄÄ KULUTTAMISTA

Samoin kuin pikamuodin osalta, edes korkeampi hinta ei aina takaa tuotteen tuotantoketjun vastuullisuutta. Nopeita ostopäätöksiä tehtäessä raaka-aineiden jäljitettävyys ja alkuperä jäävät yleensä taka-alalle eikä niitä tule välttämättä edes ajateltua. Jokainen uusi kosmetiikkatuote kuitenkin kuluttaa luonnonvaroja ja aiheuttaa päästöjä niin ilmakehään kuin vesistöihinkin. Esimerkiksi yhden huulipunan valmistuksesta aiheutuu noin 3 kiloa hiilidioksidipäästöjä. Tämä vastaa kolmea litraa maitoa. Kun yhden ihmisen kestävänä hiilijalanjälkenä pidetään 2500 kg CO2 vuodessa, ei tämä määrä salli äärettömästi meikkilaukkuun unohtuneita rajauskyniä tai käsivoiteita. Pienikokoisen metallilla ja muovilla paketoidun kosmetiikkatuotteen jalanjälki voi yllättää, mutta on ihan yhtä tärkeä tarkastelualue kestävään elämäntapaan tähdätessä kuin kuluttamamme vaatteet tai muut niinsanotut ylimääräiset huvit. 


3. PIKAKOSMETIIKKA AIHEUTTAA KOSMETIIKKAHÄVIKKIÄ

Mihin kaikki pikakosmetiikka sitten päätyy? Vaikka uusia luomivärejä ja trendejä onkin hauska kokeilla, ei moni kosmetiikkatuote silti päädy oikeasti päivittäiseen käyttöön – Vaan hukaksi. Kuluttajat tuottavat keskimäärin jopa 5kg kosmetiikkajätettä elinaikanaan. Tavalliselle tallaajalle yksittäisen pikakosmetiikan tunnistaminen voi olla haastavaa, ja siksi onkin helpompaa keskittyä tiettyjen tuotemerkkien välttelyn sijasta (tai lisäksi) pidentämään kosmetiikan elinkaarta. Ja kyllä, puhun nyt siitä kylpyhuoneenkaapista löytyvästä sekalaisesta meikkivalikoimasta. Käytä ne loppuun ennen uuden ostamista. Ikoninen Vivienne Westwoodin ”Buy less, choose well, make it last” -lausahdus sopii hyvin ohjenuoraksi myös kosmetiikkatuotteiden osalta. Näin säästyy sekä planeetta että rahat. Sanonta sopii oikein hyvin COSSAlle. COSSAlta pelastat sekä hävikkiä, että kevennät lompakkoa (ja omaatuntoa).

 

VINKKI: NÄIN OSTAT KOSMETIIKKAA VASTUULLISESTI
  1. Osta kosmetiikkaa vain tarpeeseen - älä haksahda jokaiseen trendiin. Mieti millaisia tuotteita tarvitset useimmiten ja satsaa niihin.
  2. Pidennä hävikkikosmetiikan elinkaarta - Tarvitsetko uuden kasvovoiteen, huulipunan tai mascaran? Tarkista ennen kauppaan rynnistämistä löytyisikö sopiva tuote hävikkikosmetiikkana esimerkiksi COSSAta.
  3. Suosi valmistajia, joiden tiedät tekevän työtä vastuullisen tuotannon takaamiseksi. Kannattaa esimerkiksi tutkia yrityksen verkkosivujen vastuullisuusosiota - kerrotaanko siellä raaka-aineiden aluperästä ja hankinnasta? Käyttääkö yritys sertifioituja raaka-aineita? Jos verkkosivuilla ei puhuta tuotteiden raaka-aineista tai muista vastuullisuusteemoista, kannattaa yritykselle laittaa meiliä ja kysyä aiheesta. Ei vastausta? - Etsi toinen kosmetiikkayritys, vastuullisia toimijoita on jo paljon!
  4. Suosi helposti kierrätettäviä pakkausmateriaaleja sekä vähämuovisia pakkauksia. Suurin osa kosmetiikkatuotteiden ympäristöjalanjäljestä aiheutuu niiden pakkauksista. Siksi onkin tärkeää, ettei pakkauksiin tuhlailtaisi erilaisia metalleja, muoveja ja hankalasti toisistaan irrotettavia osasia. Kosmetiikan kierrättämisen avuksi COSSA tarjoaa asiakkailleen veloituksettoman kosmetiikan kierrätysoppaan.
  5. Käytä ostetut tuotteet aina loppuun. Tee päätös, ettet osta uutta vastaavaa tuotetta ennenkuin vanha on käytetty.

 

kierrätysopas

 

Laura Kvissberg,
Kirjoittaja on jo kymmenen vuotta yritysvastuun alalla toiminut vastuullisuusammattilainen, jonka intohimona on kukkatapetit ja sukulaisten kaappien penkominen.

COSSA yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa hidastaa ja taistelee pikakosmetiikkaa vastaan. Yhteinen missiomme on pidentää kosmetiikan elinkaarta ja vähentää kosmetiikkajätettä.